TILLIDSREPRÆSENTANTER I EN NY VIRKELIGHED
Hvordan kan tillidsrepræsentanter gøre en forskel for medlemmerne, hvis mange eller måske de fleste arbejder hjemmefra?
Under COVID-pandemien måtte de fleste af SAMDATA\HK’S medlemmer arbejde hjemmefra, holde sikker afstand til kollegerne og mødte dem måske kun på skærmen under videomøder. Og i stedet for at møde sin tillidsrepræsentant ude ved kaffeautomaten, når der skal lidt ekstra varmt i kruset, er hun eller han også derhjemme. Det har forandret hverdagen for SAMDATA’s tillidsrepræsentanter ude på landets IT-arbejdspladser.
”Jeg har oplevet, at det er andre problemer, som folk kommer til mig med. De kommer jo ikke længere droppende ind på kontoret. Sagerne kommer med opringning eller en mail. Det er svært at vurdere, om der er ting, vi ikke hører om,” siger Annette Meldgaard Røge, mangeårigt medlem af SAMDATA\HK’S bestyrelse, der til daglig arbejder som udvikler i KMD.
Samme oplevelse fremhæver flere andre medlemmer af bestyrelsen, herunder Henrik Harder Olsen, der også er ansat i KMD. Særligt under nedlukningerne kunne han mærke, at en ny virkelighed havde indfundet sig. ”Som tillidsrepræsentanter savnede vi den daglige gang på kontoret med menneskelig kontakt. Under nedlukningerne var det lidt sværere at have føling med kollegerne,” siger han.
”Jeg har haft flere snakke med kolleger om fysiske ting som tillidsrepræsentant. Jeg har færre sager med medlemmer om problemer med ledere.”
Annette Meldgaard Røge
Svært at arbejde hjemmefra
Egentlig var overgangen til at arbejde hjemme under corona-nedlukningerne positive for Annette Meldgaard personligt. Hun bor i Fredericia og arbejder i Odense. Ved at arbejde hjemme sparer hun halvanden time om dagen på transporten frem og tilbage.
”Jeg har også været syg og lider lidt af træthed. Så når jeg arbejder hjemme, kan jeg holde en pause, hvis jeg bliver træt. Det kan jeg ikke på arbejde. På den måde var nedlukningen en gave. Men det er som sagt min personlige oplevelse. For mig har det også været en fordel, at vi her bagefter har fået friere rammer til at arbejde hjemme, hvis det passer ind,” siger Annette Meldgaard Røge. Hun understreger, at mange andre har oplevet det helt anderledes at skulle arbejde hjemmefra.
”Men sådan er vi jo meget forskellige. Jeg har kolleger, der har været lige ved at gå til, fordi de ikke kunne komme ud på arbejde. En af mine kolleger havde det f.eks. meget svært med at få struktur på det hele, når han arbejdede derhjemme.”
Andre kolleger har klaget over ondt i ryggen, når de skal arbejde derhjemmefra, hvor Annette Meldgaard Røge måtte minde dem om, at de skal rejse sig op ind i mellem; ganske som de ville gøre på arbejde.
I stedet for at veksle et par ord med en kollega ved kaffemaskiner eller vandautomaten, skal man så måske lige bruge fem minutter på at nusse hunden bag ørerne eller tømme opvaskemaskinen ude i køkkenet.
”Jeg har haft flere snakke med kolleger om fysiske ting som tillidsrepræsentant. Jeg har færre sager med medlemmer om problemer med ledere. Dem sidder de jo på afstand af nu. Vi har haft en kollega, der sagde op efter, at vi kunne komme tilbage på arbejde, hvor samværet med en leder blev for stort et problem,” siger Annette Meldgaard Røge.
Med et grin tilføjer hun: ”Ellers har vi ikke haft flere sager, hvor medlemmer har haft problemer med chefer. Det er ikke til at vide, om der gemmer sig flere sager. Selvfølgelig kan alle lederne være blevet bedre under corona.”
Bedre med face-to-face
Også Henrik Harder Olsen har under corona-tiden oplevet en enkeltsag, hvor en kollega måtte forlade arbejdspladsen.
”Det var en opsigelse. Desværre. Alt var lukket ned, så det foregik uden fremmøde. Nogle ting måtte foregå online. Selv var jeg personligt ikke med. Vedkommende fik selvfølgeligt tilbud om, at jeg kunne komme med som bisidder, men jeg var ikke med til den første samtale. Jeg blev så kontaktet af medlemmet efterfølgende, hvor vi så kunne tale tingene igennem over Skype.”
”Her havde det helt klart været at foretrække, at vi kunne være fysisk til stede. Men det kunne vi simpelthen ikke, fordi alt var lukket ned,” fortsætter han. I den slags ekstreme situationer er det bedre at kunne sidde ansigt til ansigt fysisk. Måske bliver det lidt filosofisk, men menneskelig interaktion bliver simpelthen bedre, når man er sammen fysisk. Snakken bliver en helt anden.
”Sidder vi to i en telefonsamtale, er det en anden samtale end, hvis vi sidder face-to-face,” understreger Henrik Harder Olsen. Han peger på, at selv over video med Skype, risikerer man at overse den anden persons kropssprog eller andre ting, som måske ikke bliver sagt direkte. Henrik Harder Olsen kunne dog hjælpe med handleplaner for den afskedigede person, der også fulgte hans forslag.
”Han er også kommet i arbejde i dag. Så det er trods alt gået fint. Men at opsigelsen skulle foregå online, var en smule upersonligt. En opsigelse er aldrig sjov, så det bør ske fysisk. Jeg vil dog ikke klandre arbejdsgiver for noget som helst i den sag, fordi med corona kunne man ikke gøre andet,” siger Henrik Harder Olsen.
Kan ikke vide det 100 procent
Selv om en svær samtale er bedre at tage fysisk, kan det dog godt foregå online, mener Annette Meldgaard Røge.
”Den slags har jeg også taget. Det virkede som om, det var fint nok for de medlemmer, men jeg kan jo ikke vide det 100 procent. Men sådan var det jo også før corona, hvor der var folk, som ikke fortalte det hele eller slet ikke henvendte sig,” siger hun.
Under nedlukningerne har Annette Meldgaard Røge ikke haft sager, som involverede flere parter. Og indtil videre er det i hvert fald hendes indtryk, at de personlige samtaler er gået ganske udmærket som online møder eller telefonsamtaler.
”Det har fungeret udmærket for mig. Mit indtryk er også, at medlemmerne har det på samme måde. Jeg har i hvert fald ikke hørt andet. Alle har kendt præmisserne under nedlukningen, hvor vi ikke havde andre muligheder.” \
”Som tillidsrepræsentanter savnede vi den daglige gang på kontoret med menneskelig kontakt.”
Henrik Harder Olsen