SHIPPINGFIRMA KOMMER SIKKERT I HAVN TRODS BREXIT
Der har været høj sø i europæisk politik de sidste tre år, og bølgerne har endnu ikke lagt sig. I kølvandet på Brexit er også shippingbranchen blevet kastet ud på dybt vand, for transport til og fra Storbritannien spiller en nøglerolle for en række af havets aktører.
I Blue Water Shipping er Kim Fialla en af dem, der har forsøgt at få skibet i land. Han er Head of Business Development & Finance og blandt andet ansvarlig for shippingkæmpens IT-løsninger på havnen.
”Det store spørgsmål handler om toldbehandling,” forklarer han. Firmaet står nemlig for al godstransport ind og ud af Esbjerg Havn, og det er ikke så lidt. Faktisk var det 4,5 millioner ton sidste år.
”Nu skal alting toldbehandles. Det er dér, hvor vilkårene er ændret, hvis der kommer et Brexit. Pludselig skal vi anmelde alle trailere til Toldstyrelsen, når de ankommer til terminalen. Det er ikke anderledes end til andre tredjepartslande, men det har ikke været noget, vi skulle tidligere,” siger han.
Vi er så klar, som vi kan være. Det eneste vi skal er at trykke på knappen, hvis det bliver aktuelt.”
Kim Fialla
Fuldautomatisk terminal
Blue Water Shipping driver den såkaldte RoRo-terminal i Esbjerg Havn. RoRo betyder roll-on, roll-off, og dækker over, at køretøjer og gods kan køres direkte om bord.
Det er Kim Fialla, der står for at optimere arbejdsprocesser og IT-løsninger, så de både er effektive og passer til de gældende regler. Og det er altså her, at Brexit spiller en ikke uvæsentlig rolle.
”Alt i terminalen er fuldautomatisk, fra du ankommer til havnen, og indtil traileren står på skibet. Det er dér, vi har brugt flest ressourcer i forbindelse med Brexit,” fortæller han og forklarer, hvordan det fungerer:
”Alle trailere bliver checket elektronisk ind af vognmanden med et unikt referencenummer, som de har fået af DFDS. Når han indtaster nummeret, får han så at vide, hvilken bås han skal stille traileren i, og eventuelt også, hvilken trailer han skal tage med tilbage. Vi leverer helt enkelt laste- og lodseydelsen for DFDS, der står for selve transporten.”
Hvis Brexit rent faktisk bliver gennemført, kommer der yderligere et led ind.
”Det er vores ansvar at kommunikere med Toldstyrelsen, når en enhed ankommer til terminalen. Vi forespørger elektronisk, om enheden er korrekt toldbehandlet, hvorefter vi får et go eller no go retur fra Toldstyrelsen, om enheden må lastes,” siger Kim Fialla.
Begrebet kommer fra spansk eller portugisisk og dækkede i gamle dage over de havnearbejdere, der lossede skibe. I dag hovedparten af losseprocessen automatiseret og foregår ved maskinkraft og man taler i stedet om, at rederierne hyrer stevedore-virksomheder, der står for at få godset om bord på skibene. Blue Water Shipping har stevedore-opgaven i Esbjerg Havn, hvor rederiet DFDS har en vigtig rute til Immingham på den engelske østkyst. Arla og Danish Crown er to af de helt store leverandører af gods til ruten, fordi de har stor afsætning af sine produkter i Storbritannien.
Mange møder
Det er altså integrationen mellem DFDS, der står for selve transporten, Toldstyrelsen, der står for godkendelsen og så Blue Water Shippings egne systemer, der har været en udfordring.
”Vores system er et eget udviklet system, som hidtil kun har skullet kommunikere med DFDS’ systemer. Nu skal det også kunne snakke med Toldstyrelsen,” forklarer han.
Selve udviklingen har ikke været den største udfordring. Det har været at finde ud af, hvad det præcis var, der skulle laves.
”Vi har været med som rådgivere i processen, hvor vi har skullet afklare, hvilke oplysninger kunderne skulle give til DFDS, så indberetningen til Toldstyrelsen kunne blive korrekt. Først derefter har jeg sat vores programmører i gang med at løse opgaven,” fortæller han.
Det sværeste har været at få afklaret, hvilken situation de skulle forberede systemet til.
”Det tungeste har været at gå til en masse møder. Vi har hele tiden forberedt os på worst case-scenario. Der har jo været nogle deadlines, der skulle nås, og Toldstyrelsen har også haft drøntravlt med at forberede sig. Det har i virkeligheden været mere møder end IT-udvikling. Vi har ikke kunnet sætte udviklingen i gang, før vi var enige om, hvad der skulle laves, altså hvilket scenarie vi forberedte os på. Jeg tror det samme gør sig gældende for alle andre, der forbereder sig på Brexit,” siger Kim Fialla.
Lærerigt forløb
Selvom der stadig ikke er afklaring på, hvorvidt og i så fald i hvilken form Brexit bliver til noget, så har Blue Water Shipping forberedt sig meget grundigt. Faktisk er virksomheden klar til at trykke på “den store knap”, hvis Brexit skulle blive en realitet over natten.
“Den sidste deadline vi arbejdede op mod var den i oktober. Der var vi forberedt på at kunne gå live. Vi har testet det hele og det virker. Vi er så klar, som vi kan være. Det eneste, vi skal, er at trykke på knappen, hvis det bliver aktuelt,” fortæller han og påpeger, at den langtrukne proces på den måde har været en hjælp, fordi de er blevet helt klar med den nye systemintegration.
Han siger også, at et tæt samarbejde med en række andre aktører har været en vigtig årsag til, at forløbet har været så smertefrit.
“Vi har siddet til møder med havnemyndigheder, fødevaremyndigheder, Toldstyrelsen, Danish Crown, Arla og DFDS i et fælles forum over en lang periode. Vi har brainstormet på hvad vi skulle være klar til og, hvordan vi bedst muligt kunne forberede os og hjælpe hinanden. Det har været en sjov og lærerig proces, fordi de har været så mange holdninger til, hvad der ville ske med Brexit. Nogen har taget alle de forskellige scenarier meget alvorligt, mens andre har anset nogle af scenarierne for urealistiske.”
Uanset udfald, så glæder Kim Fialla sig til, at der kommer en endelig afklaring.
“Det er jo bygget op over lang tid, så det føles lidt ambivalent. Det er på den ene side spændende at se, hvordan godsmønstrene vil ændre sig i tilfælde af Brexit, men omvendt er det jo også rart, hvis det ikke bliver mere besværligt. Og samfundsøkonomisk er det jo nok bedst, at Brexit ikke gennemføres.”
\