PROFESSOR: IT KAN IKKE ERSTATTE EN GRÆNSE OG TOLDERE
Når Storbritannien forlader EU med Brexit, bliver der igen hårde grænser mellem EU og det tidligere medlemsland.
Mens det giver nogle vanskeligheder mellem f.eks. Danmark og England, synes de til at have med at gøre, er der derimod en grænse, som giver rynkede bryn og løftede pegefingre. Og det er grænsen mellem Nordirland, der forlader EU med resten af Storbritannien, og Irland, der forbliver et EU-land.
Det vil være meget svært at opretholde stabiliteten, hvis der bliver en hård grænse mellem Irland og Nordirland.
Rey Koslowski, professor ved University of New York
Svært at opretholde stabilitet
Her risikerer man ikke alene en hård grænse med toldbomme og bevogtning, men endnu værre, at protestanter og katolikker igen griber til vold og drab.
Selv har den britiske regering argumenteret for, at nye teknologier levere en løsning i stedet for en hård grænse. Dog synes det mere som håb og ønskedrømme end virkelighed, mener eksperter.
”Det vil være meget svært at opretholde stabiliteten, hvis der bliver en hård grænse mellem Irland og Nordirland,” siger Rey Koslowski, professor ved University of New York i et interview med SAMDATA Magasinet. Han har blandt andet set nærmere på muligheden for at anvende droner til at overvåge grænsen i en analyse offentliggjort sidste år.
Alle mulige teknologier i spil
Hans konklusion er, at uanset hvor avancerede teknologier man anvender, kommer man ikke uden om at have boots on the ground, altså toldere eller politifolk på jorden til at håndhæve grænsen.
”Man kan sætte alle mulige teknologier i spil, men du skal stadig have grænseovergange for at kunne kontrollere, at reglerne bliver overholdt. Er f.eks. en pakke cigaretter en euro dyrere på den ene side af grænse, vil der være penge at tjene,” siger Rey Koslowski.
Mere end to millioner personbiler og lastbiler krydser grænsen mellem Nordirland og Irland, skriver den engelske udgave af magasinet Wired. Og endnu har man ikke teknologier, som kan tjekke disse for smuglervarer, lyder det fra eksperterne. Også selv om man med f.eks. blockchain-teknologi måtte kunne reducere papirarbejdet, som tolderne eller deres IT-systemer, lyder vurderingen.