Logo
  • Forside
  • Kontakt redaktionen
  • Læs PDF-udgaven
  • IT-sikkerhedskultur
  • Grøn IT
  • For få kvinder i IT
  • Sårbare studerende
  • Fremtidens krav
  • Efteruddannelse
  • Løn
  • Løn / overenskomst
  • SAMDATA\HK Podcast
  • Corona forandrer dit arbejdsliv
  • Sociale Kompetencer
  • Big data
  • Digitalisering
  • E-handel
  • Flere temaer
    • Drift
    • Den IT-politiske strategi
    • IT-certificering
    • Nye uddannelser
    • SAMDATA\HK Leder-artikel
    • IT-support
    • Mangel på it-specialister
    • Offentlig it-udvikling
    • Teknologi og Trends
    • Uddannelse
12. marts 2018
Peder Bjerge
Nye uddannelser
0

IT-undervisning i Folkeskolen presser IT-uddannelser

ForrigeNæste
Over de næste år vil vi se kravene til datamatiker og andre IT-uddannelser blive skærpet i takt med, at samfundets generelle IT-dannelse løftes, forventer Jakob Harder, vicedirektør i Styrelsen for IT og læring. Og nye digitale værktøjer kan være med til at højne undervisningsniveauer, mener han.

Vil en datamatikstuderende anno 2018 kunne genkende sin uddannelse om 10 år? Måske.

Men undervisningen kan i fremtiden meget vel foregå på et væsentligt højere niveau, mener Jakob Harder, vicedirektør i Styrelsen for IT og læring.

”De studerende som starter på fx en datamatikeruddannelse, vil have været igennem en folkeskole, hvor teknologi har fyldt mere end i dag. De vil simpelthen have fået en større forståelse af teknologi. Det er ikke noget Undervisningsministeriet fastlægger, men det vil da fordre et løft af blandt andet IT-uddannelser, når de studerende har den ballast med fra folkeskolen,” siger han.

Og det kommer til at ændre undervisningen, hvor samspillet mellem lærer og elever ændrer sig.

”Læreren vil i endnu højere grad være ekspert i, hvordan man lærer end at være den faglige ekspert i det enkelte fag. Dog ikke sådan forstået, at læreren ikke ved noget om det fag, der undervises i. Men lærerens rolle som guide i, hvordan den enkelte elev får mere ud af undervisningen, bliver vigtigere end nogensinde før” siger Jakob Harder.

Han mener, at teknologivirksomheder kan være med til at drive udviklingen, så de digitale undervisningsredskaber bliver andet og mere end blot kopier af den almindelige undervisning.
”Der er fortsat behov for, at de digitale læremidler udmærker sig ved at udnytte de digitale muligheder bedre til god undervisning, hvor det giver mening. Og lader de analoge læremidler få pladsen, hvor det giver mest mening,” siger Jakob Harder.

Han nævner som eksempel, adaptiv læring, der giver nye muligheder i forhold til at tilpasse undervisningsmaterialet til den enkelte elev.

”Et andet eksempel er, hvordan teknologi kan understøtte de mere praktiske sider af undervisningen end den klassiske boglige. ”FabLabs” og Makerspaces” er eksempler på moderne ’sløjdlokaler’, som giver alle elever muligheder for at koble faglighed med rent bogstaveligt at få noget fra hånden ved at designe og skabe produkter,” siger Jakob Harder.

De studerende som starter på fx en datamatikeruddannelse, vil have været igennem en folkeskole, hvor teknologi har fyldt mere end i dag. De vil simpelthen have fået en større forståelse af teknologi.
Jakob Harder.

uddannelse
Del dette
Avatar photo
Forfatteren Peder Bjerge

Freelance journalist med en fortid på Børsens Nyhedsmagasin, Dagbladet Politiken og Computerworld. Medforfatter til bøgerne om den danske it-boble og Skype-iværksætteren Janus Friis. Inden han kastede sig over journalistik, arbejdede han bl.a. som taleskriver for en række erhvervsministre.
Mail: peder@bjerge.net - Web: bjerge.net

Flere artikler

Stor søgning på uddannelse som it-supporter

18. maj 2014

EFTERUDDANNELSE GIVER MULTIMEDIEDESIGNERE RETNING

17. marts 2020

IT-certificering på svensk

27. november 2015

Skriv en kommentar Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.