IT-undervisning i Folkeskolen presser IT-uddannelser
Vil en datamatikstuderende anno 2018 kunne genkende sin uddannelse om 10 år? Måske.
Men undervisningen kan i fremtiden meget vel foregå på et væsentligt højere niveau, mener Jakob Harder, vicedirektør i Styrelsen for IT og læring.
”De studerende som starter på fx en datamatikeruddannelse, vil have været igennem en folkeskole, hvor teknologi har fyldt mere end i dag. De vil simpelthen have fået en større forståelse af teknologi. Det er ikke noget Undervisningsministeriet fastlægger, men det vil da fordre et løft af blandt andet IT-uddannelser, når de studerende har den ballast med fra folkeskolen,” siger han.
Og det kommer til at ændre undervisningen, hvor samspillet mellem lærer og elever ændrer sig.
”Læreren vil i endnu højere grad være ekspert i, hvordan man lærer end at være den faglige ekspert i det enkelte fag. Dog ikke sådan forstået, at læreren ikke ved noget om det fag, der undervises i. Men lærerens rolle som guide i, hvordan den enkelte elev får mere ud af undervisningen, bliver vigtigere end nogensinde før” siger Jakob Harder.
Han mener, at teknologivirksomheder kan være med til at drive udviklingen, så de digitale undervisningsredskaber bliver andet og mere end blot kopier af den almindelige undervisning.
”Der er fortsat behov for, at de digitale læremidler udmærker sig ved at udnytte de digitale muligheder bedre til god undervisning, hvor det giver mening. Og lader de analoge læremidler få pladsen, hvor det giver mest mening,” siger Jakob Harder.
Han nævner som eksempel, adaptiv læring, der giver nye muligheder i forhold til at tilpasse undervisningsmaterialet til den enkelte elev.
”Et andet eksempel er, hvordan teknologi kan understøtte de mere praktiske sider af undervisningen end den klassiske boglige. ”FabLabs” og Makerspaces” er eksempler på moderne ’sløjdlokaler’, som giver alle elever muligheder for at koble faglighed med rent bogstaveligt at få noget fra hånden ved at designe og skabe produkter,” siger Jakob Harder.
De studerende som starter på fx en datamatikeruddannelse, vil have været igennem en folkeskole, hvor teknologi har fyldt mere end i dag. De vil simpelthen have fået en større forståelse af teknologi.
Jakob Harder.