IT skal appellere mere til kvinder
Hvis du er frustreret efter så mange år, hvor vi – igen-igen – har set alt for få kvinder vælge at læse til datamatiker eller en anden IT-uddannelse, er det forståeligt. Journalister har skrevet artikler om emnet. Virksomheder har brokket sig. Alle erkender problemet. Noget må der gøres.
Så langt så godt. Men hvad skal der gøres?
I dette tema sætter SAMDATA Magasinet fokus på, hvad man kan gøre for at give IT-branchen – og særligt datamatikeruddannelsen – et længe ventet skud østrogen.
Præsentation betyder meget
I stedet for at vente på, at ”nogen gør noget”, forsøger SAMDATA Magasinet at samle en række brikker fra både Danmark og udlandet til et bud på, hvordan en fremtidens datamatikeruddannelse kunne se ud. Vi har spurgt eksperter, om hvad skal der til for at skabe en uddannelse, der ikke kun tiltrække drenge med hang til Java men også piger med lyst til at forandre verden med IT.
Ifølge Christian Kirschberg, der underviser på datamatikeruddannelsen på Københavns Erhvervsakademi (KEA), er en del af svaret på dette spørgsmål at præsentere uddannelsen anderledes, så den ikke kun appellerer til drenge.
”Som det første skal man have ændret opfattelsen af, at det at læse til datamatiker er noget nørdet noget, hvor man kun skal skrive kode. Det er selvfølgelig også en del af det, men uddannelsen består af meget mere end det,”
Netop denne pointe synes at være central. På amerikanske uddannelsesinstitutioner som Harvey Mudd College og Dartmouth University har man formået at tiltrække flere kvinder ved at præsentere fx IT og ingeniøruddannelsen på en måde, der er attraktiv.
Uanset hvordan vi end vender og drejer det, er der flest mænd i IT-branchen. Så de mandlige rollemodeller er der flest af. Og det er utroligt vigtigt, at vi også får de mange kvindelige talenter ind i branchen.
Birgitte Hass, direktør for brancheforeningen IT-Branchen,
Slet ikke nørdet
I SAMDATA Magasinets interview med Maria Klawe fra Harvey Mudd College peger hun på det vigtige i at præsentere IT-uddannelsen som vedkommende også for kvinder. Lige som Christian Kirschberg understreger hun det kreative element i uddannelsen bør fremhæves mere.
”Og kommer kvinder ind på uddannelsen, finder de ud af, at det der med at kode, jo slet ikke er så nørdet og mærkeligt, som de først troede. Man skal have gjort op med billedet af, at IT kun er noget for introverte, unge mænd, siger han.
Ifølge Myron Tribus, professor på Dartmouths ingeniøruddannelse, har universitet øget andelen af kvindelige ingeniørstuderende til 54 procent ved at bevidst at fokusere på elementer, der appellerer til kvinder. På universitetets hjemmeside fremhæver fx den studerende Valerie Zhao, at projektarbejde synes at appellere til kvinder.
Og denne pointe er vigtig. Gertrud Lynge Esbensen, ph.d. og pædagogisk antropolog fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) peger på, at et relevant aspekt er, hvad de kvindelige datamatikerstuderende siger om deres fag.
”Man skal inddrage kvindelige datamatikere i arbejdet med at præsentere uddannelsen, så deres stemmer bliver hørt,” siger hun.
Selv har hun ikke forsket specifikt i rekrutteringen til datamatikeruddannelsen. Men i hendes forberedelse til interviewet med SAMDATA Magasinet har hun konsulteret en række kolleger på DPU, der blandt andet har fremhævet, at faget skal præsenteres på en måde, der ikke bekræfter stereotype forestillinger om kvinder og IT.
”Vis fx kvinder, der programmerer. Men man skal også vise mange af de andre opgaver, der er inden for IT,” siger Gertrud Lynge Esbensen.
Omgivelserne
Ud over præsentationen af uddannelsen som en helhed er i hvert fald tre andre elementer er vigtige. Som det første skal man overveje de fysiske omgivelser, så de virker indbydende for begge køn. Og som det andet skal det være tydeligt, hvad de mange timer i klasseværelserne kan bruges til.
Endelig skal særligt kvinderne kunne spejle sig i rollemodeller, som viser dem, at faget også er for dem.
I stedet kommunalkedelige, beige vægge, der næsten emmer af årtiers madpakker og vådt vintertøj, skal studiemiljøets fysiske rammer være indbydende.
”Man skal simpelthen have nogle omgivelser, som de studerende synes, er rare at være i. Det vil være en fordel med udendørsarealer, hvor man kan sidde og arbejde. Der skal være lokaler, der indbyder til at arbejde sammen i grupper om at udvikle ting. Det handler både om farver og balancen mellem åbne og lukkede rum,” siger Gertrud Lynge Esbensen.
Ifølge hende er det vigtigt for kvindelige studerende, at omgivelserne giver mulighed for et godt studiemiljø, der indbyder til samarbejde.
”Man kan blandt andet prioritere tutor-ordninger, hvor ældre studerende hjælper nye studerende med at falde til på deres uddannelse. Og samtidig kan det være med til at give et godt og nysgerrigt studiemiljø for de nye studerende.,” siger hun.
Særligt kan fornemmelsen af at være bagud på point i forhold til de mandlige studerende afskrække mange kvinder. På det amerikanske Stanford Universitet ikke langt fra storbyen San Francisco i Californien har man blandt andet gjort meget ud af at inddrage studerende som hjælpelærere på de første introduktionsfag på IT-uddannelsen, skriver universitetsavisen Stanford Daily.
Ifølge underviser Marty Stepp er dette med til at give de nye studerende den fornødne personlige opmærksomhed, hvilket han mener er afgørende.
Hvad skal det nytte
Gertrud Lynge Esbensen peger på, at man i forhold til uddannelsen skal have et klart fokus på at vise eleverne, hvad de kan bruge uddannelsen til. I tråd med erfaringerne fra blandt andet Harvey Mudd College skal uddannelsen fremstå som en, hvor man kan gøre en forskel i forhold til omverdenen.
Christian Kirschberg arbejder på at ændre uddannelsesforløbet på den sidste del af datamatikerstudiet på KEA, hvor de unge studerende har et valgfag, der strækker sig over et semester.
”Her skal virksomheder definere eksamensopgaven, som er baseret på noget, som de har behov for. Og de studerende skal så løse opgaven og præsentere det over for virksomhederne, der så kan vælge at få de unge ud i praktik for at gøre opgaverne færdige,” siger han.
Ifølge ham vil dette give de studerende en indsigt i, hvordan man kan anvende IT i en erhvervsmæssig sammenhæng.
”Dette forløb kan være med til at nedbryde mange af de forestillinger, som kvinder kan have om IT-branchen,” siger Christian Kirschberg.
Rollemodeller
Samtidig kan kvindelige rollemodeller være med til at vise kvinder, der overvejer at læse til datamatiker eller en anden IT-uddannelse, hvor interessante og relevante de i virkeligheden er. Gertrud Lynge Esbensen fremhæver vigtigheden af rollemodeller for at fange kvinders interesse for faget.
”Det gælder om at bryde med fordommene om, hvordan IT-folk ser ud, så kvinder kan identificere sig med de mennesker, der arbejder med IT. Og det kan man både gøre med reklamefremstød og ved at invitere kvinder til åbent hus dage på uddannelserne. Så man bruger åbent hus dage til at profilere sig som en attraktiv uddannelse,” siger Gertrud Lynge Ebensen.
Og fra virksomhedernes repræsentanter er man generelt meget positive i forhold til at skubbe til udviklingen for at få flere kvinder ind på IT-uddannelserne. Birgitte Hass, direktør for brancheforeningen IT-Branchen, finder de mange forskellige tiltag og forslag fra både USA og Danmark ”utroligt interessante.”
”Jeg er rigtigt glad for, at SAMDATA Magasinet vælger at tage emnet op. Og vi vil gøre vores for at bære dem videre. Vi vil tage dem op i vores udvalg. vi skal jo erkende, at udviklingen ikke kommer af sig selv. Vi er nødt til selv at gøre noget. Ellers sker der ingenting,” siger hun.