Logo
  • Forside
  • Kontakt redaktionen
  • Læs PDF-udgaven
  • IT-sikkerhedskultur
  • Grøn IT
  • For få kvinder i IT
  • Sårbare studerende
  • Fremtidens krav
  • Efteruddannelse
  • Løn
  • Løn / overenskomst
  • SAMDATA\HK Podcast
  • Corona forandrer dit arbejdsliv
  • Sociale Kompetencer
  • Big data
  • Digitalisering
  • E-handel
  • Flere temaer
    • Drift
    • Den IT-politiske strategi
    • IT-certificering
    • Nye uddannelser
    • SAMDATA\HK Leder-artikel
    • IT-support
    • Mangel på it-specialister
    • Offentlig it-udvikling
    • Teknologi og Trends
    • Uddannelse
5. januar 2014
Flemming Kjærsdam
Uddannelse
0

Innovation sker på gulvet

ForrigeNæste
Universiteterne skal have frie tøjler, og det skal være nemmere at uddanne sig internationalt. Men ministeren skal huske, at innovation sker overalt, ikke kun hos akademikere, skriver SAMDATA\HK’s næstformand i denne kommentar til undervisningsminister Morten Østergaard.

Det er vanskeligt at få tanket op igen i uddannelsessystemet. Det er som om, at når man først har forladt uddannelsessystemet og er kommet ind på arbejdsmarkedet, så er man havnet i en helt anden verden.

Det har altid undret mig. Hvorfor skal uddannelsessystemet kun hjælpe folk indtil et vist niveau?

Det glæder mig derfor oprigtigt, at den nye uddannelsesminister på de forrige sider giver udtryk for, at uddannelsessystemet skal være mere “åbent”.

Vi har brug for, at der kan åbnes døre ind til uddannelsessystemet, så begrebet “livslang læring” også giver mening. Og “åbent” i den forstand, at det også bliver muligt at kombinere kvalifikationer fra forskellige uddannelser – også på tværs af landegrænser. Nøjagtig som i IT-verdenen, hvor to programmer eller to funktioner kan sættes sammen og skabe noget helt nyt. 1+1 giver som bekendt 3.

100 % ECTS er afgørende

Det der kan gøre uddannelser målbare på tværs af grænser og uddannelser er ECTS-pointsystemet. Her er det afgørende, at vi får ECTS-certificeret 100 %, så man kan stykke uddannelsen sammen af elementer på tværs af fag og lande.

Det er de netværk, der skabes mellem studerende på tværs af landegrænserne og ud til virksomheder og organisationer, der kan åbne nye døre.

Vidensdelingen og samarbejde på tværs af landegrænser er central for universiteterne og for IT-faget i Danmark. Halter vi bagud på certificeringen, bliver det uinteressant at komme til Danmark for at studere, og det bliver faktisk også sværere at deltage i EU-udbud. Det skyldes, at EU-udbud stadigt oftere stiller krav om bestemte certificeringer af medarbejderne.

Vi skal have et løft af IT-uddannelserne, og jeg er meget glad for, at universiteterne får lov til at smide de stramme seler og selv bestemme, hvordan de vil løfte IT-uddannelserne. Det kan give langt hurtigere udvikling af nye uddannelsestilbud. Selv forsøger vi at bidrage ved, at SAMDATA\HK i løbet af det sidste år har sørget for at blive repræsenteret i de Lokale UddannelsesUdvalg, der rådgiver uddannelsesstederne.

Innovation sker på tværs

En af de store fejl er, at regeringen satser alt på 26 % akademikere. Men det er for en-øjet at tro, at det løser alt.

Innovation sker meget ofte tæt på den konkrete produktion eller på tværs af afdelinger. Det kræver en ledelse, der har øjnene åbne for, at værdier kan skabes overalt og ikke kun er noget, der dikteres ovenfra.

Hvis vi skal løfte Danmark, skal vi derfor løfte hele uddannelsesniveauet på arbejdsmarkedet. Det gælder om, at folk skal kunne kombinere forskellige fag og vidensområder. Det giver udvikling.

Vi har arbejdet meget på, at SAMDATA\HK skal være repræsenteret i de Lokale UddannelsesUdvalg (LUU) i de byer, hvor der er større IT-uddannelser.

Thomas Bisballe

Del dette
Forfatteren Flemming Kjærsdam

Freelance journalist

Skriv en kommentar Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.