Hold dig skarp – hele tiden
Hos IBM har hver medarbejder minimum 40 timer om året, der er sat af til at udvikle dem selv. Den nærmeste leder og medarbejderen sætter i fællesskab mål og indhold op for medarbejdernes selvuddannelse det kommende år på den årlige MedarbejderUdviklingsSamtale, MUS.
”Her laver de i fællesskab et dokument. PBC eller Personal Business Commitment, kalder vi det. Det er først og fremmest medarbejderen, der giver input til dokumentet med personlige mål,” forklarer HR-partner i IBM Line Schaumburg-Müller og understreger, at dokumentet er et levende papir, der kan ændre sig undervejs. ”Men til næste års MUS-samtale bliver medarbejderne holdt op på planen,” understreger hun.
Driftsfolk har en særlig udfordring
Det lyder umiddelbart som om, det særligt er medarbejdere med længere videregående uddannelser og ambitioner om en karriere, der har behov for at være fremme i skoene for at sikre udfordring på arbejdet og beskæftigelse i fremtiden. Men sådan er det ikke. Tværtimod.
”Driftsmedarbejdere, der ofte er autodidakte og har en relativt begrænset, formel uddannelse har også brug for at holde sig skarpe. Netop for dem er det ekstremt vigtigt at have godt styr på deres kompetencer og sikre, at de følger med udviklingen,” siger Jørgen Uhrbrand fra AS3. AS3 er en såkaldt outplacementvirksomhed, der primært rådgiver fyrede lønmodtagere om job og karriere. Jørgen Uhrbrand peger på, at det at kende sine kompetencer og være skarp på sin egen profil er afgørende for ens markedsværdi. Det handler ikke om titler, og hvor du har været hvornår og hvor længe, men om hvordan lige præcis du adskiller dig fra andre.
”Når du sælger et hus, er beliggenheden og vedligeholdelse fuldstændigt afgørende for, om du får det solgt til en god pris. På samme måde er din markedsværdi som medarbejder, at du har skarpe kompetencer – og har vedligeholdt dem. Som it-mand er du for eksempel nødt til at have teknisk nysgerrighed og interessere dig for digitalisering,” siger han.
Det er loyalitet at holde sig skarp
De dage er ovre, hvor man som medarbejder fik fem minutters hædrende omtale og et guldur for at have passet sit job trofast i mange år. Både for din egen skyld som medarbejder og af hensyn til arbejdspladsen er det nødvendigt hele tiden at holde sig ajour med udviklingen inden for faget. Og i særdeleshed også med sine egne forventninger.
”Jeg mener, at gode og loyale medarbejdere er dem, der holder sig skarpe i deres job. Er du ikke opdateret, så har du en lavere markedsværdi i forhold til dem, der har fulgt med tiden,” siger Jørgen Uhrbrand.
Han tilføjer: ”Og enhver arbejdsgiver må være interesseret i at have gode medarbejdere med en høj markedsværdi.” I forbindelse med opsigelser vælger mange arbejdsgivere at bede AS3 støtte de opsagte til komme videre med sit arbejdsliv og sin karriere.
Du har ansvaret
Jørgen Uhrbrand mener, at der gælder omtrent det samme for folk i en tryg ansættelse – og tidligere medarbejdere på jagt efter nye muligheder. ”Jeg skal ikke gøre mig til dommer. Det kan sagtens være, at du sidder i dit gode job om fem eller ti år. Men den dag, der kommer nogen og fortæller dig, at du ikke længere er en spiller på banen. Der skal du vide, hvad du kan og vil,” siger han og tilføjer: ”Du skal selvfølgelig være loyal, men stavnsbåndet er ophævet. Hvis du bliver kontaktet af en headhunter eller opfordret til at søge et andet job, så vær nysgerrig. Også selv om du på forhånd ved, du ikke ønsker at skifte job. Måske siger du oven i købet ærligt til din chef, at du tager det møde. Men sig også, at du ikke skifter job men blot tjekker din markedsværdi”
Jørgen Uhrbrand råder til at have et alternativ, også selv om livet, arbejdet og karrieren ser ud til at være lige ud ad landevejen. ”Du er nødt til at have en plan B. Selv om du gerne vil være i virksomheden, til du bliver pensioneret, så er du er nødt til at have plan B. Og det er her, du skal kende din markedsværdi. Jo højere markedsværdi, jo større handlefrihed har du, siger han.”
Lederen skal støtte
Dermed understreger han, at det er et fælles anliggende for både arbejdsgiver og medarbejder at forblive interessante for hinanden. Hos IBM er det alle medarbejdernes opgave at holde sig i bevægelse. Både dikteret af egne behov og nysgerrighed – men inden for virksomhedens rammer og organisationens kurs. Også driftsfolk der måske til daglig er travlt beskæftiget med rutinemæssige driftsopgaver.
”Det er den enkelte medarbejders ansvar at drive sin egen karriere. Meldingen fra toppen er helt klar: Alle skal have begge ben med i båden. Som medarbejder skal du følge med udviklingen – og selv gøre en indsats,” siger HR-partner i IBM, Line Schaumburg-Müller. Hun peger på, at det er ledernes opgave at facilitere medarbejderne i den opgave.