Disciplin og planlægning er nødvendigt
Alle, der har prøvet at arbejde som IT-konsulenter, ved, hvor svært det er at sige nej til arbejdsopgaver. Hvis du sidder som partner eller medarbejder i et konsulentbureau, så det måske chefen eller kollegaen, der i stedet siger ja på sine og dine vegne.
Hvis du er selvstændig, er der kun dig selv til at sige nej. Og det bliver ofte et ja. Pengene skal jo tjenes, når arbejdet er der.
”De fleste er bange for at miste kunder, hvis de siger nej. Man er nødt til hele tiden at være på forkant, og så kan man let blive overbooket,” siger psykolog, ph.d. og arbejdsmiljøforsker Karen Albertsen fra Team Arbejdsliv ApS.
Hun tilføjer:
”I IT-branchen er det måske endnu sværere, fordi arbejdet i realiteten først er slut, når løsningen virker. Og det kan være svært at estimere.”
Estimater og disciplin er udfordringen
Den situation er ikke bare abstrakt og akademisk for Karen Albertsen. Hun er nemlig selv medejer af Team Arbejdsliv ApS, hvor hun kender vanskeligheden ved at sige nej tak til nye opgaver, selvom kalenderen er fuld.
”Nogle steder er der en bestemt procentdel af arbejdstiden, der skal kunne faktureres ud. Det kan være helt oppe på 80 procent, og det kan være svært,” siger hun.
Undersøgelser fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser også, at IT-konsulenter oftere oplever korte tidsfrister, uventede opgaver, overarbejde og at de er til rådighed uden for normal arbejdstid. Alle sammen faktorer, der gør det svært at planlægge og skaber ekstra pres på selvstændige konsulenter.
”Det kræver erfaring, disciplin og omhyggelighed at styre de ting. Det er en vigtig udfordring at få tidsestimater til at hænge sammen med den tid, man bruger. Det er der også en del, der vil have svært ved,” siger Karen Albertsen og understreger, at der også skal være balance i tidsregistreringen.
”Arbejdet skal også føles meningsfuldt. Det gør det ikke, hvis det hele går op i tidsregnskaber.”
Deltidsarbejde er en by i Rusland
Konsulenter oplever ofte, at de arbejder meget. Typisk også mere end 37 timer om ugen. Det kan være svært at få arbejdstiden til at gå den anden vej.
”Det kræver i særdeleshed høj disciplin. Og måske også en anden indtægt i ryggen. Det er jo fint, hvis man er i stand til at styre det,” siger Karen Albertsen.
Til gengæld er det hendes vurdering, at selvstændige konsulenter er mindre udsatte for stress sammenlignet med lønmodtagere.
”Mit gæt er, at de er mindre udsatte for stress. Man er ikke på samme måde underlagt krav fra andre. Selvstændige konsulenter kan i nogen grad selv være med til at styre det, og det betyder noget i forhold til stress,” lyder det fra Karen Albertsen.
Hun peger på, at forholdet til en kunde er væsentligt anderledes end forholdet til en overordnet.
Længere arbejdstid – mindre stress
Tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø understøtter hendes pointe – også selv om tallene dækker både selvstændige og ansatte IT-konsulenter generelt.
De viser, at IT-konsulenter føler sig mindre trætte efter arbejdsdagen, vurderer at de har en bedre arbejdsevne og føler sig mere veloplagte og fulde af liv og energi. Og de føler, de har markant mindre stress.
”IT-konsulenter oplever en mindre grad af stress inden for de seneste to uger. Ligesom de som gruppe rapporterer større indflydelse på, hvordan arbejdsopgaver løses end andre jobgrupper,” bekræfter professor, cand. scient og ph.d. Anne Helene Garde fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Hun tilføjer:
”Men vi kan ikke vide, hvad der er årsag og sammenhæng. Til gengæld er vi sikre på, at tallene er repræsentative og gældende for danskere.”
Uanset om du er ansat eller selvstændig konsulent, så er konsulentrollen udfordret med hensyn til arbejdstid – og i særdeleshed planlægning. Det kan være svært at sige nej til opgaver.
Karen Albertsen, psykolog og arbejdsmiljøforsker