BLIV KLOGERE PÅ ONLINEUNDERVISNING – OTTE HURTIGE SPØRGSMÅL OM FORDOMME KONTRA FORSKNING
HVEM: Kristian Langborg-Hansen, 42 år
HVAD: Konsulent inden for online undervisning på fjerde år
HVOR: Hos SmartLearning, som er erhvervsakademiernes fælles onlineplatform
Hvorfor begyndte du at arbejde med onlineundervisning?
”Dels fordi jeg synes, det har nogle muligheder som fremmødeundervisning ikke har. Jeg synes, det er interessant at arbejde med nogle af de udfordringer som onlineundervisning giver. I starten troede man, at onlineundervisning var at sætte strøm til et klasseværelse, at jo mere det mindede om almindelig undervisning des bedre. I dag ved vi, at det er et helt andet medie. Det har udviklet sig meget i løbet af bare fem år både takket være teknologien, men også på grund af forskning i emnet.”
Danmarks otte erhvervsakademier har et fælles onlinefirma, der hedder SmartLearning. Det er her uddannelsernes onlinekurser bliver udviklet og sammensat, så de bedst muligt møder nutidens pædagogiske krav til undervisning og samtidig servicerer de elever, der af forskellige grunde ikke kan følge de fysiske hold.
Hvad er fordelene ved onlineundervisning?
”Man kan meget bedre tilpasse undervisningen til kursisten. Man kan bedre lave differentieret undervisning, der passer til den enkelte kursists niveau og tempo. Det giver fleksibilitet til kursisten, der i højere grad selv kan vælge, hvornår man studerer. En af de udfordringer, som erhvervsakademierne havde, var, at det var svært at samle et helt kursushold, fordi folk ikke kunne på samme tidspunkt eller ikke ville køre langt for fremmødeundervisning.”
Hvordan foregår onlineundervisning i praksis hos erhvervsakademierne?
”Hos SmartLearning gør vi det på en bestemt måde. Det minder om fremmøde-undervisning på de punkter, at du går på et hold, at kurset har en bestemt startdato, der er en forventning til, hvad du laver i hver uge, og der er en fælles afsluttende eksamen. Det betyder, at der er tidsfastsatte aktiviteter, f.eks. opgaver der skal afleveres, og der er livesessioner, webinarer, der ligger på bestemte tidspunkter. Der vil også være aktiviteter, der kræver, at du laver noget sammen med de andre studerende. Men selvom der er deadlines, bestemmer du i høj grad selv, hvornår på dagen eller i løbet af ugen, at undervisningen skal foregå.”
Hvordan kan man stille spørgsmål til læreren, hvis der er noget, man ikke forstår?
”Jeg kan forstå, at man kan have den opfattelse, at det er sværere at stille spørgsmål til læreren i onlineundervisning, men det er meget langt fra, hvordan virkeligheden er. For sandheden er, at du har meget bedre mulighed for at spørge din lærer, end hvis du tager traditionelt fremmøde-undervisning. Det, vi tilbyder online, er, at du kan lære når som helst. Du er ikke bundet til, at det skal være mellem klokken 18 og 20. Du kan altid skrive i forummet eller sende en besked til din underviser, og så får du svar på dit spørgsmål. Vi ser tit, at andre studerende når at svare, inden læreren kommer på, så folk er supergode til at hjælpe hinanden. En af styrkerne ved at lære online er, at vi kan have nogle meget større hold, end vi kan ved fremmøde-undervisning, både fordi vi ikke har den geografiske begrænsning, og fordi der sagtens kan være 50 elever i et virtuelt lokale. Så du får faktisk meget bedre hjælp og meget hurtigere hjælp, når det er online, end du gør til fremmøde. Du kan også stille spørgsmålet live under et webinar.”
Kræver det ikke større selvdisciplin at modtage onlinelæring end ved fysisk fremmøde?
”Det gør det på en måde, for fristelserne er der selvfølgelig. Men det kræver jo også selvdisciplin at følge et fremmøde-kursus, det er ikke nok at møde op og sidde der. Hvis du er uforberedt og ikke hører efter, lærer du heller ikke noget. Du føler bare, at du går på holdet. Jeg ved ikke, om det kræver mere selvdisciplin, det bliver bare tydeligere, hvis den mangler, når du studerer online.”
Kan man overhovedet lære ting online på samme måde som i et klasselokale?
”Læring er svært at måle statistisk, men der findes forskning, der viser, at det at blive undervist én gang om ugen er en meget ineffektiv måde at blive undervist på. Det vigtigste i forhold til læring er repetition. Du lærer ikke bare ved at få noget at vide, du bliver nødt til at bruge det og få det gentaget lidt senere. Forskellen er, hvornår man skal have den her repetition for, at det sidder bedst muligt fast. Det er lettere at styre, når vi underviser online, fordi vi har den her fleksibilitet, som man ikke har i fremmøde undervisning.”
Hvordan ser ugeskemaet ud ved onlineundervisning?
”Ved fremmødeundervisning vil du normalt være inde på skolen én aften om ugen og så have lektier fordelt på resten af ugen. Ved onlineundervisning er du fri til selv at tilrettelægge din undervisning, på nær når der er live webinarer. Pensum er det samme, belastningen er det samme, og tidsforbruget er den samme, uanset om du studerer online eller ej. Det er formen, der er anderledes.”
Hvordan ser fremtiden ud for onlineundervisning?
”På IT-området vil jeg tro, at de fleste tager deres akademiuddannelse online. Jeg kender ikke tallet, men jeg ved, at der i hvert fald er mange studerende, der tager deres akademiuddannelse i IT hos SmartLearning. Selv for studerende i København, der har let ved at finde fremmødeundervisning, bruger de onlinekurser. For folk skal alt muligt andet om aftenen. Nogle skal lige have puttet børn, og så er det træls at være afsted fra kl. 17 til 20. Andre kan ikke om mandagen, fordi det er der, de går til fodbold, eller deres kone ikke er hjemme. Den fleksibilitet, det giver, passer supergodt ind i livet for travle mennesker med arbejde og børn.”